Att göra:

Jag läste på Julias blogg: prick.blogg.se en lång lista
på allt hon ville göra för att komma i riktig julstämning
och jag tänkte att jag skulle göra en likadan
och dela med mig av den här på bloggen, varsegoda:

  • Sjunga julsånger. Tänk att få stämma upp i O helga natt med Celine Dion (på skiva)
     eller någon annan härlig kör.
  • Gå på glöggfest(er) Glögg är mysigt och fest är alltid roligt, kombinera dem och du får:glöggfest! Världens mysigaste roligaste fest!
  • Julpynta massor. Jag tänker liksom adventstjärnor i alla rum. Egen gjorda girlanger och lyktor. Många mysiga lampor på balkongen, glittriga renar, julkulor och adventsljusstakar.
  • Fixa julkort. Göra riktigt fina julkort med glitter och granar,tomtar och renar.
  • Handla julklappar. Måste säga att ja inte är så sugen på att stressa runt på stan i för varma kläder bland mängder av folk...men det är ändå viktigt för mig att hitta den där perfekta julklappen till någon speciell ochsedan se dem öppna den på julafton. Funderade på internetshopping i år(?)
  • Köpa hyacinter. Jag älskar doften! hyacinter i vitt, rosa och blått. Förhoppningsvis lever de och doftar ända fram till julafton!
  • Baka pepparkakor och garnera.. I år ska det bakas pepparkakor för hela slanten. Några med kristyr och andra medfint strösdel.
 
  • Göra Pepparkakshus. bygga ett vackert pepparkakshus, förra året bakade ja för tjocka "väggar" så i år ska jag baka tunnare och mindre brända väggar. Letar fortfarande inspiration till årets bygge...
  • Se ett luciatåg. Det är verkligen något jag vill! Julkänsla ÄR lucia. Det är nog vinterns vackraste tradition.
 
  • Slå in julklappar. ÄLSKAR vackra julklappsinslagningar. det är inget jag vill hafsa ihop kvällen före jul. Nej jag vill köpa fina papper, band, snören, etiketter och dekorera med olika detaljer.
(förra årets inslagning) 
  • Se på julkalendern. Mysteriet på Greveholm (1996) är en av mina favvo julkalendrar genom tiderna så jag har höga förväntningar på detta års re-make. Vissa kanske tycker att Miranda 25år inte hör till målgruppen längre men...då ska jag säga dig: att en julkalander som funkar för ALLA är en bra julkalender. Ex, förra årets julkalender: "tjuvarnas jul".
  • Baka. kola, knäck, chokladkola, Lussebullar, pepparkakor, pepparkakasmuffins... Det finns hur mycket jag vill hinna med att baka!!! 
  • Se "a christmas carol". Berättelsen handlar om gamle Ebenezer Scrooge som bor ensam
    i ett stort dystert hus,en gång ägt av hans nu döde kompanjon Jacob Marley. Han är en sur, snål och vresig man som driver en lånefirma.En kväll får han besök av Marleys vålnad, som kommer för att varna honom. Om Scrooge inte ändrar sitt girigabeteende kommer han, i livet efter detta, att få bära tunga kedjor i all evighet.Marley varnar också honom att han kommer att hemsökas av tre andar som ska leda honom genom nattenmellan julafton och juldagen.
  • Lyssna på julmusik. Jag letar ständigt efter den perfekta jullistan/julskivan med mängder av julmusik. Jag vill ha bjällror och mustiga ballader och och och... Har inte hittat den perfekta
    listan/skivan än! tips mottages gärna!
  • Äta skumtomtar. Skumtomtar är det godaste julgodiset av dem alla.
    Jag kan äta hur många som helst!!!!! Mums!

Kommentera här: