Gravid vecka 22 med andra barnet

Och så vips är vi i vecka 22! I skrivande stund (vecka 21+2) har 53,6% av graviditeten passerat, så halvvägs… 🙂 Efter att ha lärt mig bebisen sällan kommer på beräknat datum tar jag inte de där siffrorna på allt för stort allvar. Min inställning är att vi blir tvåbarnsföräldrar någon gång i januari, och hoppas så att bebisen inte föds förrän vi är inne på år 2017!! Men med tanke på att jag gick över tiden sist borde det väl vara rätt osannolikt ändå? Vårt BF är 4 januari.

Bäbis sprattlar runt och är ofta vake och sprakas vilt när jag ska sova och är lugn och liksom vaggas till döma av mina rörelser om dagarna. Kristoffer har känt bäbisen sprakar på utsidan och jag tycker mig skymta dem även utanpå.

"Från och med vecka 22 definieras fostret juridiskt som barn om det skulle födas, även om den medicinska termen fortfarande är foster ända fram till födelsen" kan man läsa i appen. Där det också går att läsa att: "bebis väger i slutet av veckan runt 430 gram. Längden mellan huvud och stjärt är runt 19 centimeter och mätt från huvud till fot är barnet hela 27,8 centimeter. Barnet har nu bara 1 procents kroppsfett, men börjar nu lägga på sig mer fett för att dels ha en energireserv och dels för att kunna hålla värmen utanför magen"

Det största för oss var såklart rutinultraljudet för snart två veckor sedan! Det var ljuvligt att få se det lilla livet röra sig där inne, och ännu en gång slås av hur OTROLIGT det är att allt det där skapas ”av sig själv” inne i min livmoder❤️❤️ älskade lilla akrobat!

Kommentera här: