En av många anledningar till att feminism behövs.

Tanken har slagit mig många gånger men idag tänker jag på det extra mycket. Ex. H&M tycker jag är ett modernt företag, men när jag tittar på deras hemsida och i deras butik vilken vi faktiskt besökte idag för den delen (i vår jakt på kläder till Ines, ungen växer så det knakar så vi var verkligen tvungna) så är de ungefär lika moderna som exempelvis.... hemtelefon. Eller en hemtelefon hade ju i alla fall en funktion. H&M (och många andra kedjor) har bestämt att om man har en liten snopp, ja då gillar man tuffa monster, bilar och farliga djur. Har man en liten snippa, då gillar man i stället en liten söt katt, prinsessor, tyll och rosa.

Ines kommer självklart att få ha på sig det hon vill. Klänning, brallor, rosa, blått – jag kommer aldrig förbjuda hennes smak och stil eller ge några som helst pekpinnar. Men jag kommer aldrig att köpa ett plagg bara för ett klädmärke har bestämt att det ser snippigt eller snoppigt ut. Och som det ser ut nu så är Ines, 6 månader, mer modern än detta gamla företag. Girls, Boys… Men sluta, liksom alla företag: Åhlens, Lindex, h&m och Kappahl. Det är dags att bli moderna! Kalla det Kids eller Barn & baby istället. Snälla. Låt barn få vara just det de är -bara barn!

Snoppiga kläder?


Snippiga kläder?

Mössor för penisbärare?



För snippbärare?

Jag skriver det igen! Snälla. Låt barn få vara just det de är-bara barn!


1 Thea:

skriven

Håller verkligen med! För mig är barn långt borta, men jag tänker ändå varje dag på hur de rådande könsrollerna kommer påverka hen (om jag skaffar barn) när hen kommer växa upp. Det är så viktigt att låta dem vara precis det du skriver - barn! Och att det inte slutar där heller, utan att människor alltid får vara människor, inte stöpas i någon mall pga sitt kön. Vi är mer än så!

Kommentera här: