Vecka trettioåtta


Barnet:"I den här veckan väger fostret drygt 3 kilo, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta ligger med huvudet nedåt nu. Förlossningen är jobbig även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6" /1177.se 
Då går vi in i vecka 38. Inte långt kvar nu, enligt babygruppens app i min iPhone 20 dagar, men det där får man ta med en nypa salt. I mitten av april säger barnmorskan +- 2 veckor så senast i första dagarna av maj kommer bebisen. Älskade lilla skrutt som knappt får plats där inne nu. Sparkar och buffar så gott hen kan och håller mamma vaken om nätterna.
Nu börjar det bli kämpigt att röra på mig ska jag säga, ja orkar inte lika mycket och går vääääldigt långsamt. Sniglar rusar om mig på gångbanan! Jag sover om förmiddagarna mest då bebis är som minst aktiv då, nätterna är ömsom vakna ömsom sovande och ett himla spring på toaletten. Och alla dessa ilningar när bebisens huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten, hua vad hemskt obehagligt det är! Men tydligen helt vanligtvis slutet av graviditeten. 
Åh längtar verkligen efter min egen kropp, som kan röra sig och göra som den vill... Eller iallafall kunna sova normalt, utan jättemagen, även om gravidmagen är otroligt vacker och innehåller de finaste i hela världen❤️ ..och sova kommer vi väll inte kunna göra på ett tag sen när bebis kommer^^ Men nu är jag trött på att vara tjock och otympligt. Nog om det... 

Vi var på BB Stockholms förlossning föreläsning i onsdags. Det är där vi troligtvis ska få föda. De var trevligt och intressant och se vad som väntar. Vi var även på Profylaxkurs samma dag på vår MVC mottagning- en del tycker det är hokus pokus men jag tycker de var bra tips. Liksom en påminnelse om att andas, även om jag tänker ta emot smärtlindring av alla slag när väl bebis ska ut är de bra att ha i bakhuvudet och inte glömma andas och slappna av när kroppen bara vill spänna sig och ansiktet skrynkla ihop sig till ett russin av smärta. Och bra handfasta tips till blivande pappan. Åh! Tänk om några veckor, då får vi äntligen träffa vår bebis och hålla hen i våra armar, som vi längtar❤️

Kommentera här: