Kaffe och halvdöd koltrast

Dagen började tidigt tidigt med blixtar, åska och regn utanför. Fortsatte ganska lugnt med frukost och "Leila bakar" på tvn. Gjorde lite "viktiga saker" på datorn. Ines fick sin frukost-tutte och sedan somnade hon en stund. Plockade undan lite. Katten Charlie låg inne för det var så himla ruskigt väder ute. "Oj vilken skön och slapp dag detta blir.." hann jag tänka...

Inte långt efter det när jag bytt ett antal blöjor och matat Ines tänker jag att nu, nu sätter jag mig och löser lite korsord i soffan och dricker en kopp kaffe, kanske lyxar med en choklad bit till, ser jag att Charlie släpar in något svart stort i munnen. Han släpper det i hallen det flaxar till och skriker!! Jag lyfter upp Ines och skyndar mig in med henne i sovrummet och stänger dörren om oss i ren panik. Hör hur fågeln som antagligen är en svart koltrast skriker i ren panik, hör hur den flaxar och hör hur Charlie biter i dess fjädrar(?). Tårarna rinner ner för mina kinder, känner paniken. Ringer sambon som försöker lugna mig.


Biter ihop samlar kraft. Lägger en väldigt nöjd gurglande bebis (som inte fattar vad som pågår) i spjälsängen. Går ut, ser "kampen" på nära håll. Det är fjädrar över allt, hör fågeln skrika. Ser katten jaga den från hallen och in i vardagsrummet. Skriker åt katten "lägg av!" Tar tag i katten, kastar ut han på balkongen. Stänger ute honom. Han jamar, trycker nosen mot fönstret och vill in. Letar rätt på fågeln som gömmer sig bakom en hylla. Försöker fånga den i en handduk, den flyr under soffan, får ut den men missar att få fatt i den igen....till slut kan jag ta den i handduken. Bära ut den i ett skogsparti en bit från huset liksom på andra sidan där Charlie inte brukar hålla till. Släpper iväg koltrasten som hoppar in i en buske och försvinner. Kommer hem. Gråter och hulkar i panik. Försöker samla mig. Kollar till Ines som ligger och är sjukt nöjd i spjälsängen. Dammsuger upp alla fjädrar. Micrar kaffekoppen som nu blivit kall. Sätter mig i soffan, andas ut. Byter en bajsblöja, matar bebisen som sedan somnar. 

Slapp torsdag? nej skulle inte tro det! Finns det extra bidrag att hämta om man har en mordisk katt hemma samtidigt som man lägger 100% av sin tid till att ta hand om bebis? 



Kommentera här: