Hårkur med ricinolja.


Ricinolja har snabbt blivit populärt att använda i håret och på ögonfransar, inom bloggvärlden, för det hjälper till att simulerar hårsäckarna till bättre hårväxt. Jag tänkte att jag var tvungen att testa detta denna förmiddag!^^ och resultat blev häpnadsväckande!!! Mitt hår har aldrig varit så fullt av liv och färg! Ricinolja köper man på Apoteket för en 50kr sisådär, jag blandade ut så jag hade 2/3 ricinolja och 1/3 rapsolja för att ricinoljan är sååå fet. Man kan göra som man vill!

• Grundbehandling för håret:
Ricinolja är en fet, tjock olja som kan vara svår att tvätta ur håret beroende på din hårtyp. Att blanda 50/50 med jojoba-, oliv-, raps- eller kokosolja är inte ovanligt. Detta märker du efter första behandlingen och hur du själv upplever att olja sitter i håret, det är inget att oroa sig över så länge du är väl förberedd.

•Förberedelser:
1-1½ timme för en behandling
Ha ett fuktigt hår
Ricinolja eller ricinoljeblandning för håret
Balsam

•Behandlingstid: Minst 30 min innan du tvättar ur

(Tid mellan behandling: 2-3 ggr i veckan)

•Själva behandlingen: Ta oljan i händerna och masserar in i hårbotten med fingertopparna. Dra sedan fingrarna genom håret mot topparna. Beroende på hur mycket hår du har behöver du allt ifrån 1-5 matskedar för hår och hårbotten.

•Tvätta ur: Balsam fungerar vanligtvis bäst, massera noga, låt verka ca 15 minuter, INNAN DU TVÄTTAR HÅRET!!!, tvätta sen som vanligt (med schampo och balsam). Gör samma igen du inte tycker all olja försvinner. Schampo ska också fungera...


                                              Apotekets ricinolja   ------> 

 

Kommentera här: