"jag vill inte va rädd..."

Jag som går och är livrädd om kvällen. helt sant. när jag går ensam om kvällen, eller sitter själv på tunnelbanan har jag en liten gnagande otrygghet i magen som gör att jag hoppar till för minsta lilla och hela tiden kollar över axeln och måste holla väskan i ett järngrepp för ett alternativt överfall. tycker att det är helt stört hur många av oss som faktiskt är rädda för att någon ska VÅLDTA oss. 

Jag är så trött på att vara rädd. Men idag läste jag iaf på Hannas blogg: hanapee.com "..om en norsk tjej som driver en politisk blogg på norska Aftenposten (som svenska aftonbladet) i Norge har våldtäkterna ökat drastiskt de senaste åren och Lisa kände att det var dags att göra något. Hon hamnade i ett projekt för lanseringen av en app som ska göra kvinnor lite tryggare på väg hem från en utekväll eller på en promenad en sen kväll. Appen heter bSafe och finns att hämta gratis på appstore". hur bra är inte det!!!!!? 

- För att börja använda bSafe lägger du till  dina ”guardians”. Högst upp på min lista ska jag sätta Kristoffer, resten av mina guardians mina vänner som bor här i Stockholm. När man då trycker på SOS-knappen skickas ett sms till alla mina ”guardians” om att jag har tryckt på alarmet och i smset finns också en länk till en karta som visar var jag befinner mig. Min telefon ringer också automatiskt upp min första guardian (Kristoffer). Om man har ljudet på så börjar mobilen tjuta och blinka, men ljudet går också att stänga av.

(För 12 kronor i månaden (150 spänn per år) så får man också tillgång till funktionen ”follow me”, som betyder att jag genom att trycka på followme-knappen (när jag ska gå hem ensam) skickar ett sms till exempelvis Kristoffer så att han kan FÖLJA min väg hem från sin mobil).

 


Kommentera här: