Första advent


Köpte denna miniatyr adventsljusstake på Designtorget idag, det är en liten tändsticksask med små hål i och pytteljus.(Totalt livsfarligt, men man får ha koll på dem...)

Första advent.

"Adventsljusen tänder vi ett efter ett

och uttrycker längtan till sanning och rätt.

Det första skall lysa i mig djupt härinne,

bevara mitt hjärta och värma mitt sinne..."


 Jag tänkte också att jag skulle skriva lite om tradionen med adventljus (info som jag delvis hittat på nätet).
Den kommer som så många andra svenska jultraditioner från Tyskland.
Man tände varje söndag i advent sju ljus i en liten gran (för den gångna veckans dagar) och den sista söndagen i advent brann det alltså 28 ljus i den lilla granen. Den här seden blev även vanlig i svenska kyrkor, men försvann när de vanliga julgranarna blev populära. I stället så kom adventsljusstaken med fyra ljus (där ett ljus tänds för varje söndag i advent, som vi alla vet).

1 mia:

skriven

intressant.Det hade jag ingen aning om.

Kommentera här: